Na een verlaat ontbijt (de biertjes waren talrijk en de nacht kort) bestudeerde ik de weersvoorspellingen. Ik had de dag ervoor een route gemaakt om via de Dolomieten richting Passau te rijden. Daar was immers mijn hotelboeking van donderdag. Het bleek dat er in het hele gebied regen voorspeld was. Wellicht nog niet helemaal fit besloot ik toch maar te gaan rijden.

Bij het pakken van de motor miezerde het. Hopelijk zou het snel opklaren. Maar na de eerste kilometers bleek dat ijdele hoop. Het regende stevig en met de slechte ervaringen van maandag besloot ik te stoppen en de GJ-suit (regenpak) aan te trekken. Wat een gehannes! Ik was al nat door zweet en regen voor ik het pak aan had.

Voorzichtig reed ik verder al was van genieten geen sprake. Langzaam kwam de gedachte bij me op dat ik dit niet een hele dag wilde volhouden en in het eerstvolgende dorp maakte ik de beslissing en voerde “ naar huis” in de navigatie. Hmmm, 7,5 uur rijden, pauzes niet meegerekend. Ach, noordelijk werd het weer beter/droog, en ik kon altijd nog een andere optie/overnachting nemen.

En dus draaide ik via de Fernpass Duitsland binnen. De snelwegkilometets gleden onder me door, al was het nog steeds nat. Ik het lichaam had nog moeite met de avond ervoor en bij de eerste Tankstop moest ik niet aan eten denken maar de fles water was zeer welkom.

Het droogde op en na Ulm kwam Stuttgart in zicht. Echter gaf de motor mij dezelfde foutmelding als een kleine twee maanden geleden in Annecy: “Ernstige fout in motormanagent, rustig doorrijden tot eerstvolgende servicedealer”. Via de app selecteerde ik een dealer in Stuttgart en na een korte uitleg werd de motor naar binnen gereden. Benieuwd hoe dit ging aflopen zat er niets anders op dan te wachten.

Door de servicemedewerker en zelfs de directeur werd me duidelijk gemaakt dat ik rekening moest houden met een langer verblijf. Wellicht zelfs 2 dagen! Ik zou een leenmotor krijgen en moeten overnachten. Daar had ik natuurlijk geen trek in.

Probleem was dat een 3-polige stekker nog maar 2-polig was en conform de garantiebepalingen dit opgelost diende te worden door het vervangen van de volledige kabelboom. Hiervoor moest het motorblok gedemonteerd worden. En behalve dat er geen kabelboom beschikbaar was, was dit een klusje van 2 dagen. Er was contact gezocht met BMW Duitsland en deze moesten bepalen hoe hiermee om te gaan. Alles viel immers nog onder de fabrieksgarantie.

Even voor vijf kwam er bericht van BMW dat ze toestemming gaven om alleen de stekker te vervangen. En deze mocht van een kabelboom worden gehaald die nog bij de dealer lag.

Om kwart over vijf, na ruim 3,5 uur wachten reed ik weg uit Stuttgart. Ik had, het ene broodje bij het ontbijt uitgezonderd, de hele dag nog niets gegeten. Toch wilde ik eerst wat kilometers maken. En dus vervolgde ik mijn weg huiswaarts, al zou ik onderweg wel besluiten of ik doorreed of nog ergens een overnachting zou pakken.

De snelweg werd minder druk en ondanks de vele wegwerkzaamheden schoot ik lekker op. Om even na 7 stopte ik bij een Autohof voor benzine. Daarna was ikzelf aan de beurt en bij de nabij gelegen McDrek werd een menuutje verorberd.

Daarna stonden de laatste kilometers op de planning en rond 10 uur draaide ik thuis de plaats op. PSL had me via de app gevolgd en kwam even poolshoogte nemen. Na even bijgekletst te hebben was de douche aan de beurt, waarna ik heerlijk in mijn eigen bedje kroop.

De reis was heel anders dan voorzien maar met name de dinsdag was een heerlijke dag om te rijden, met een (iets té) gezellige afsluiting. 😜

Written by