Porto 2015

Dag 1, onze reisdag.

De eerste dag van onze vakantie. En dus reisde we vandaag naar Porto. Geertjan en de meiden brachten ons keurig op tijd naar Eindhoven, en niet veel later zaten we hoog in de lucht.

Na een prima reis zette het vliegtuig de wielen aan de grond in Porto. De reis had ik gebruikt om alle vooraf ingewonnen en uitgeprinte informatie tot me te nemen. Zonder ons te haasten zochten we de metro en na twee pogingen waren we trotse eigenaren van een Portugese chipkaart. Via de metro en een busreis waarbij we vol ongeduld op de ons vooraf doorgegeven halte zaten te wachten belanden we bij het appartement dat 10 dagen ons onderkomen zou zijn.

Althans, dat dachten we! We herkenden overduidelijk het gebouw en ook deur 2.3 was snel gevonden. Enige nadeel was dat de sleutel niet wilde ronddraaien waardoor we snel een nieuwe poging waagden. Tot onze verbazing zwaaide de deur open en de heer in de deuropening was alles behalve geamuseerd of Marcel. Het complete gebouw bestaat blijkbaar uit 3 huisnummers met elk een appartement 2.3.

Niet veel later hadden we dan toch het juiste adres gevonden en volgde een snelle inspectie. Alles ziet er keurig uit en nodigt uit tot een heerlijke vakantie.

Meteen hierna zijn we naar het nabij gelegen winkelcentrum gelopen waar we een kleine versnapering hebben genoten en meteen boodschappen hebben gedaan voor het ontbijt morgenvroeg.

Nu zijn we terug in het appartement en aangezien het hier een uur vroeger is als thuis  grissen we ons even op en gaan zomeren op zoek naar ons eerste restaurantje.

Tot morgen!

Porto by Night; heel erg mooi!

Onze eerste dag in Porto…

Vandaag de eerste volledige dag in Porto. Als echte toeristen ons de zolen onder de schoenen vandaan gelopen. Veel gezien van deze prachtige stad en toch ook lekker genoten. De foto’s zeggen waarschijnlijk genoeg…

Dag 3, een kleine rustdag…

Na alle inspanningen van de laatste dagen hadden we besloten vandaag een beetje rustig aan te doen. En meteen al bij mijn dagelijkse gang naar de bakker op de hoek bevestigden mijn kuiten dit wijze besluit.
En dus werd lekker ontbeten en pas laat in de ochtend begaven we ons naar het dichtbij gelegen winkelcentrum. We wilden een aantal zaken regelen ( uitprinten boardingpassen terugreis, opwaarderen internettegoed in appartement) en zouden dan ook hier lunchen. Het winkelcentrum is vergelijkbaar met De Heuvel in Eindhoven, echter is de volledige derde etage gevuld met eettentjes.

Tegen lunchtijd wisten we niet wat we zagen: alles en iedereen zat hier van een lunch te genieten. Hierna ploften we op de bank voor een kleine siësta.

Door deze relatief rustige dag waren we voldoende hersteld voor een actieve avond: we gingen Porto, en dan met name hotspot langs de Douro verkennen. We hadden nog een tip gekregen voor een restaurantje en dat zou hier dicht bij in de buurt liggen.

Eenmaal aan de overzijde van de Douro genoten we op een terrasje van een aarzelend zonnetje. En ook de sfeer aan deze zijde van het water was erg leuk. Onze buikjes meldden zich inmiddels en deze gingen we op zoek naar restaurant Chez Lapin.

Dit moest ergens liggen, iets hoger en iets verder van de kade. Dus begonnen we weer te klimmen. De straatjes werden nauwer en monden uit in trappen. Twijfelend klommen we verder, hoger en hoger. De relatieve rust van de ochtend waren onze kuiten allang weer vergeten en dus gaven ze duidelijk te kennen niet van deze beproevingen te houden. Er was echter geen spreekwoordelijke weg terug en uiteindelijk stonden we bovenop de bekende brug. We besloten “onze” kant van het water weer op te zoeken. Daar voelden we ons immers prettig en ook de prijzen hadden ditzelfde karakter.

Nauwelijks de brug over kwam vanaf zee de regen het land binnendrijven en ook wij ontkwamen niet aan de bui. We spoedden ons naar beneden op zoek naar een droog plekje in een restaurant. Helaas was of alles vol, of niet onze smaak.

Na kort overleg besloten we een taxi terug te nemen naar het nabij ons appartement gelegen winkelcentrum. Via de roltrappen (gelukkig!) belanden we weer op de derde etage waar het nog drukker was als ’s middags.

Na een prima diner en heerlijk ijsje strompelden we naar huis. Benieuwd hoe morgen de benen voelen….

Dag 4, Port proeverij

Dag 4 al weer. En over weer gesproken; vandaag was het weer beduidend minder. Hadden we tot nu toe een (voor mij) heerlijk temperatuurtje van rond de 22 graden, vandaag was er opeens regen.

Gelukkig was ons programma hierop voorzien. We zijn lekker gaan lunchen in het (overdekt) winkelcentrum. En daarna hadden we een afspraak bij Graham’s. Wiet M. had hier voor ons een rondleiding met aansluitend proeverij geregeld. Als ware VIP’s werden we ontvangen en volgde een prive rondleiding. Het geheel werd afgesloten met een (prive) proeverij in de Vintage room, waarbij ook de Sales Director Euan Mackay aansloot.

Diana heeft zich kranig geweerd en alle 6 (!) de portjes geproefd. Mooi om op deze manier nog meer te weten te komen van deze heerlijke drank en de onderlinge verschillen zelf te ervaren en proeven.

Da afloop zijn we verder afgezakt richting de Douro. Allereerst lekker geluierd op een terrasje en daarna een hapje gaan eten.

Nu we de buslijnen een beetje door hebben hadden we snel een bus terug naar ons appartement. Om even na 10 lagen we heerlijk op de bank en niet veel later werd het bedje opgezocht.

Dag 5

Tijdens het ontbijt realiseerden we ons dat we al op de helft van onze vakantie zitten. Geen reden on in paniek te raken maar juist een bevestiging dat de keuze voor 10 dagen Porto vooralsnog een juiste (b)lijkt.

Ook menen we inmiddels het OV onder de knie te hebben en dus togen we na het ontbijt naar ons bakkertje voor 10 credits (als echte Hollanders; 10 betalen = 1 gratis).

Daarna met bus en metro naar het strand van Matosinhos. Altijd bijzonder om dan de Atlantische Oceaan te zien. Genietend slenterden we langs de kustlijn. Groot voordeel van deze stad is dat je je nooit hoeft om te draaien. Elk weggetje of paadje kont wel weer ergens uit waar je verder kunt.

En zo bereikten we ons eerste terrasje van deze dag. Daar werd de kaart geraadpleegd en we verbaasden ons over de afstand die we al hadden afgelegd.

We besloten verder te lopen en zo kwamen we bij de monding van de Douro in de oceaan. Onder een heerlijk zonnetje bleven we doorlopen.

Althans, ondergetekende moest een keer noodgedwongen gaan zitten door een bekentenis van Diana: ze vindt het hier mooier als in Italië! Ik wist niet wat ik hoorde!

Natuurlijk heeft ze (zoals altijd) gelijk en hopelijk bewijzen ook de foto’s dit.

Via de inmiddels bekende Ponte Luis brug bereikten we weer Nova de Gaia. Straks nog lekker een hapje eten en dan op naar de tweede helft van onze vakantie. Genieten van het mooie Porto!

Dag 6, vakantie

Zaterdag in Porto. Dus veel leuke ideeën; bezoek van voetbalwedstrijd FC Porto, op stap, enz.

Uiteindelijk werd het een echte vakantiedag. Lekker lui op de bank, op het balkon, lunch halen bij bakkertje, het geheugen van de iPad opschonen, wasje draaien.

Pas tegen de avond wilden we toch nog even naar buiten. Dit keer was de bestemming een restaurant aan onze kant van de Douro maar gelegen bij de jachthaven. Na een wandeling door niet de allerfriste buurt bereikten we de jachthaven.

We besloten verder te wandelen langs het strand. Helaas begon het zachtjes te regenen. Na een stevige wandeling belandden we op het strand en boulevard. Alle restaurant waren uitgestorven. En dus besloten we weer de bus terug te nemen en zaten we niet veel later weer in het shopping centre voor een heerlijke portie Picanha. Morgen zondag….

Dag 7, boottocht over de Douro

Geen zin om veel te tikken. Dus bij deze; de foto’s zeggen alles!

Dag 8, eindelijk een zonnetje

Begon de dag nog aarzelend, even na de middag kwam dan toch eindelijk een zonnetje. En dus sprongen we op de bus en waren we even later op het strand.

’s Avonds zijn we op zoek gegaan naar een favoriet Italiaans restaurant aan de overzijde van de Douro. Alles zat mee; van de ene bus in de andere en met de navigatie op de telefoon stonden we in een mum van tijd voor het restaurant. Helaas vanwege vakantie gesloten!

Dus weer bus, metro, en weer bus terug naar ons winkelcentrum. Er was zowaar nog een restaurant waar we nog niet gegeten hadden!

Dag 9 & 10

De een na laatste dag hebben we gebruikt om nogmaals het strand te bezoeken en om ’s Avonds ons verblijf in Porto in stijl af te sluiten. We zijn heerlijk gaan uit eten en natuurlijk genoten van de Port.

De volgende morgen zijn we gaan ontbijten bij ons bakkertje en hebben we daarna in alle rust ingepakt en het appartement netjes achter gelaten. Na nog een lunch in het winkelcentrum zijn we met bus en metro naar het vliegveld gegaan.

Na een 2,5 uur durende vlucht die vooral in ons geheugen zal blijven vanwege het onophoudelijke gekrijs van diverse baby’s stonden we weer op Limburgse bodem.