Dag 4 Ratagan – Garve

We zijn lekker vroeg wakker. PST heeft vannacht last gehad van een koudebreuk. Links of rechts raakt de deken de matras niet. Hobbybob heeft dit vakkundig opgelost met een kussen. We beginnen met een ontbijtje in de ontbijtzaal waar ook onze Engelse vrienden van gisteravond zitten. PST geeft aan dat we op tijd moeten stoppen voor koffie omdat het ontbijtje niet heel uitgebreid is. We zijn net weggereden en we krijgen al een prachtig vergezicht. Onze hof-fotograaf PSL is al rijdend het ene mooie kiekje na het andere aan het maken als er een tegenligger verschijnt. Even aan de kant, naar rechts….oeps, toch maar naar links. Het is een stukje rijden naar onze eerste en tevens laatste ferry van vandaag. We zijn erg vroeg, de ferry vertrekt pas om 10.00 uur. Om 9.15 komt de kapitein annex tv reparateur aan om alles op te starten. De vuurtoren die ook dient als soveniersshop gaat eerst open, daarna gaat de kapitein aan de overkant de matroos ophalen. Rond 10.00 uur komt de kapitein met de ferry ons oppikken, weer wordt het vastzetten van de motoren eenvoudiger. Blijf er maar gewoon opzitten, we zijn zo aan de overkant. Hier beginnen we direct aan een singletrack, sommige stukken zijn best uitdagend. Om 10.50 gebeurd iets onverwacht, PSL geeft aan dat we de eerste koffiepauze verdient hebben. Om 11.00 uur opent de koffietent, het is gelukkig het wachten waard. Na drie dagen zonder koffie smaakt alles. We krijgen zo’n grote mok dat PST de helft niet op krijgt. Daarna vervolgen we onze weg, een mooi rondje over de Isle of Skye. Prachtige vergezichten, soms een azuurblauwe zee en ook hier weer heel veel lammetjes en schaapjes.

Rond 12.30 stopt PSL weer bij een tankstation. PST en GJ denken wederom een sandwich bij de shop te moeten scoren, gelukkig gaan we alleen tanken. Een uurtje later stoppen we bij een gezellig restaurantje waar we een lekkere lunch krijgen. Daarna krijgen we wederom een mooi stuk van de route, veel bochtenwerk en hoogte meters. Regelmatig zien we vee los lopen, één schaapje heeft de oversteek niet overleefd. Wat opvalt is de beleefdheid van de Schotten, als we over de singletrack wegen rijden stopt echt iedereen die ons tegenkomt om ons een vrije doorgang te geven. Iedereen zwaait ook heel enthousiast, op dit eiland kennen ze in het verkeer geen stress. Nogmaals stoppen we voor een kop koffie, PST verteld de barman dat de lat behoorlijk hoog ligt na onze eerdere stop vanochtend. Nadat we het laatste stuk behoorlijk door hebben kunnen rijden arriveren we bij onze bar/restaurant/slaapplek. We frissen ons lekker op en gaan daarna naar de bar. Omdat we graag de Schotse cuisine proeven kiest PSL voor het gerecht Haggis, een plaatselijke delicatesse. De smaak is prima. Nadat het bordje leeg is krijgen we de “hoofd” ingrediënten te horen. Omdat we woensdagmiddag een excursie bij een whisky distilleerderij hebben besluiten we ook al deze drank te testen. Alleen PSL drinkt de whisky puur, PST en GJ vinden de whisky aangelengd met water net iets beter te pruimen. We gaan nog even door met proeven, tot morgen!

4 gedachten over “Dag 4 Ratagan – Garve

• 13 mei 2019 om 22:24
    Permalink

Korte samenvatting; Skye vrouwelijke plasser, Bealach na Ba wel leuk. Doorgaande wegen saai, single road tracks leuk.

• 13 mei 2019 om 22:37

En bijna vergeten;

2 x koffie gehad en heerlijke lunch.
    Nu in prima hotel; fijne kamer, heerlijk gegeten en gedronken.

• 13 mei 2019 om 22:47
    Permalink

Mijn indruk na 4 dagen reisverslagen: jullie krijgen het flink voor de kiezen deze keer 😉

• 14 mei 2019 om 08:46

Dapper dat jullie die Haggis gegeten hebben! HOOFD-ingrediënten zitten er nog net niet in whaha
    Heel veel reisplezier samen!