Dag 3 Ayr- Aragan

Vandaag mogen we op tijd opstaan, we hebben een behoorlijke rit voor de boeg. Er staat een heerlijk ontbijtje voor ons klaar. Nadat we ontbeten hebben gaan we snel de tassen inpakken en de motoren weer startklaar maken. Na een paar kilometer hebben we een tankstation gevonden, in Schotland tanken we al als we 100 kilometer of meer gereden hebben. De tankstations zijn hier schaars. Om 9.15 moeten we inchecken bij de ferry naar Arran. Omdat de spanning of we de ferry op tijd gaan halen groot is schrappen we de binnendoorroute en kiezen de grote weg. PST ergert zich groen aan de onnodige rechtsrijders. We komen gelukkig ruim op tijd bij de ferry aan. Na een tijdje lekker in de zon gestaan te hebben mogen we de motoren in de ferry rijden. Niet zo groot als de ferry van IJmuiden naar Newcastle maar toch een behoorlijke jongen. De motoren worden netjes langs de kant gezet, we volgen de aanwijzingen braaf op. De motoren worden vakkundig vastgezet, één wig voor het voorwiel en één wig achter het achter-wiel en een touw rondom de achtervork. Klaar! We gaan lekker naar het lounge-dek, hier drinken we eindelijk weer een kopje koffie. Sinds PSL voorrijder is hebben we een chronisch tekort aan koffiepauzes. Na een uurtje varen zijn we op het eiland Arran aangekomen. Er reizen drommen wandelaars en fietsers mee, gelukkig staan de drie motoren als eerste klaar om de ferry te verlaten. Na een mooie rit over het eiland zijn we bijna bij de volgende ferry aangekomen als PSL opeens stopt. PST en GJ kijken een beetje verbaast om zich heen, in geen velden of wegen is hier een kopje koffie te scoren. Er dient zich een technisch mankementje aan, door de glooiende single tracks is de garminhouder van de AfricanTwin los gerammeld. Om een idee te krijgen hoe glooiend hobbelig het op onze route is, PST komt voor het eerst met motor en al los van de grond. Voor iedereen die de motor van PST niet kent, dit is een best zware BMW. Omdat (ex)wegenwacht GJ en hobbybob PST direct te hulp schieten is het euvel zo gerepareerd, beide knutselaars vinden de oplossing beter dan origineel. De bemanning van de volgende ferry is nog simpeler met het vastzetten met de motoren, ze hoeven alleen op de zijstandaard en in de versnelling. Tijdens de overtocht maken we kennis met een van oorsprong Nieuw Zeelandse vrouw die lang in Nederland heeft gewoond. Nu is ze samen met haar man een rondreis aan het maken die 8 maanden gaat duren. Om het verslag niet te lang te maken is er meer info over deze reis bij PST te verkrijgen. Als we weer aan wal gaan besluiten we zo snel mogelijk te gaan lunchen, het is al 12.30 geweest. Na een dik uur sturen wijkt PSL van de route af om in een dorpje een restaurantje te zoeken. Omdat er niets open is besluit PSL om ons naar een tankstation te dirigeren waar we nadat de motoren weer vol getankt zijn ook gelegenheid is om een versbereide sandwich te kopen. Daarna gaan we weer verder door de prachtige natuur, vaak langs de kust. Op het eind van de route vinden we weer een tankstation. We moeten opschieten, PST is bang dat de jeugdherberg waar we vannacht slapen om 18.00 uur sluit. De pompbediende waarschuwt ons dat de pomp niet zo heel snel is, na een kwartiertje zitten de drie motoren weer vol. Aangekomen in de jeugdherberg vragen we naar de opties wat eten en drinken betreft. Omdat het een jeugdherberg is mag er geen alcohol geschonken worden. We kunnen wel de ingrediënten voor een maaltijd scoren, volgens de receptionist Arran is het maaltje zo klaar met behulp van de magnetron. Gezamenlijk kiezen we voor een restaurantje 4 kilometer verderop. We hebben drie opties. Optie 1 vervalt, de taxichauffeur die ons zou kunnen brengen heeft gedronken…Optie 2 is wandelen, wat niet de unanieme voorkeur heeft van alle deelnemers van deze reis. PST kiest voor optie 3. Met de motor een hapje gaan eten, de eerste keer in het bestaan van de BCB ritten dat we om 20.00 uur nog geen biertje op hebben. Daarna gaan we nog bij de lokale Martin Aerts langs om nog een paar biertjes te kopen. In de lounge van de herberg zitten behoorlijk wat wandelaars, het gaat een gezellige avond worden. Tot morgen!